مقاله نظرييات حاکميت اراده ظاهري و باطني در حقوق اسلام و ايران | WORD
جانبداری نمود هاند این اختلاف فقها ء درقانون مدنی ا یران و نگرش حقوقدانان مؤثر افتاد و آنان ن یز در ا ین زم ینه اتفاق نظر ن دارند ماضمن بررسی مبانی و ادله نظریات یاد شده بر تعدیل هر یک از ایندو نظریه تأکید ورزیده ایم و درموارد جهل و اشتباه ، اصل را اراده ظاهری دانسته و در مواردی که به نظم اقتصادی ارتباطمستقیم دارد بر ضرورت دسترسی به اراده باطنی متعاقد ین از ناح یه دادرس و شکل گی ری رو ی هقضایی اصرار نمود هایم.
مقاله نسبت اراده به عقل در فلسفه ي دکارت | WORD
داشتن ایده های روشن و متمایز، به تقدم فهم بر اراده حکم م ی داد (تقدم شناخت شناسانه ). او در آغازتأسیس فلسفه ی جدید به شک کردن حکم کرد و این خود نمودی از اراده کردن است (تقدم روش شناسانه ).پذیرش تقدم اراده بر عقل در پروراندن یک نظام فلسفی و یا بنیان گذاری یک مکتب فکری به نتایج بسیارگسترده ای در نظام های اخلاقی، حقوقی و سیاسی منجر می شود، همان گونه که در واقعیت تاریخی چنیننظام هایی از اندیشه ی دکارت نشأت گرفته اند.
مقاله ضرورت از ديدگاه کلام و فلسفه اسلامي | WORD
ز تاریخ هر دو رشته از تفکر اسلامی است و مطالعه آن به نوبه خود را احاطه به مسائل هر دو، به ویژه فلسفه اسلامی، مؤثر است. پیگیری این رشته از تحقیق نیازمند به حوصله و دقت و فرصت بسیار است و مسائل بسیاری را فرا میگیرد. در این مقاله فقط بخش کوچکی از یک شاخه فرعی از یک مسئله به اختصار تمام مورد بررسی قرار گرفته، و آن، «ضرورت علت و معلولی» است که خود از فروع علت فاعلی است و آن نیز یکی از شاخههای اصل کلی علیت است.
مقاله مفهوم ديگري در فلسفهي ياسپرس | WORD
نسبتی بینالاذهانى و مبتنی بر نوعى احترام متقابل. میتوان گفت که چون نزد یاسپرس، اگزیستانس انسان فاقد وجه نظری است و در عمل و انتخاب ظهور میکند، لذا ارتباط با دیگری نیز از جمله موقعیتهایی محسوب میشود که ظهور اگزیستانس آدمی را ممکن میسازد. در مقالهی حاضر تلاش میشود که با بررسی مفهوم دیگری و نسبت و ارتباط این مفهوم با سایر مفاهیم مهم فلسفی یاسپرس، اهمیت و جایگاه آن در فلسفهی وی روشن شود.
مقاله ارتباط غيرمستقيم و تعهد غير مشروط در کرکگارد | WORD
مان اصیل معتبر برسد، آیا میتوان از طریق شواهد و استدلال به خداوند باور پیدا کرد؟ یا اینکه تنها راه ارتباط برقرار کردن با خداوند و ایمانی شدن، ارتباط مستقیم است؟ این مسائل از مهمترین مسائلی است که همواره ذهن کرکگارد را به خود مشغول میداشت. کرکگارد تنها راه ایمانی شدن را در ارتباط مستقیم و سرسپردگی به خداوند میداند. در این طرح تلاش شده است تا به بررسی و نقد دیدگاه کرکگارد در این زمینه پرداخته شود.
مقاله نقدي بر محروميت زوجه در ارث از زمين (نظر به ماده 946 ق.م) | WORD
راین اصل ارث از زمین ثابت است .درجمع با آیه نظریه سید مرتض ی متین است که فرمود : ارث از قیمت زمین طریق جمع میان آیه واین اخباراست. بسیاری ازجمله علامه وغیره قرار گرفته است. از سویی دیگر دو روایت مشهور نیز وارد شده است:که زوج در صورت ی که دارا ی فرزند باشد ، از زمین ارث م ی برد .بنابراین : درصورتی که زوجه ، فرزند یازشوهر خود داشته باشد ، علاوه بر قیمت منقولات ، از قیمت زمین نیز براساس سهام مفروض (یک هشتم )ارث می برد.
مقاله ارجاع به لاوجود از ديدگاه معني شناسي | WORD
ه این موضوع نپرداخته باشد، اما تا جایی کهنگارنده مطلع است تاکنون بررسی معنی شناختی صرف، دست کم در زبان فارسی در قالبزبان شناسی دربار الفاظ لاوجود صورت نگرفته است . هدف از نگارش این مقاله طرح فرضیه ایتازه در زمین چگونگی ارجاع و طبق ه بندی الفاظ لاوجود از دیدگاه معن یشناسی زبانی م یباشد . بهعبارت ساده تر در این مقاله کوشش خواهد شد تا فرضیه ای تازه در محدوده ی معنی شناسی و نیزشناخت ماهیت الفاظ لاوجود معرفی شود.
مقاله ارزيابيِ نقد شيلّر بر زيبايي شناسي کانت | WORD
زه مگسیختگی نهاد آدمی غلبه کرد. سپس، ضمن انتقاد از نگاه کاملاًسوبژکتیویستی کانت نسبت به زیبایی، مفهومی ابژکتیو از زیبایی (آزادی در پدیدار) ارائه داد.سپس تر، با انتقاد از تمایز کانتی میان دو قلمرو زیبایی شناسی و اخلاق، مدعی شد که انسان برایاخلاقی شدن نیاز به تمهیداتی دارد که تنها به یاری آموزش زیباشناختی، این تمهیدات فراهممی گردند. دستاورد او نزدی کسازی دگرباره ی دو قلمروی تجربهی زیبایی شناختی و اخلاق بود.
مقاله چيستي خوبي از ديدگاه رابرت آدامز | WORD
ترام و حتی در بالاترین حد خود شایسته پرستش میکند. از نظر آدامز، سعادتمندی زندگی آدمی منوط به لذت و رضایتمندی از امور ارزشمند است؛ از یک طرف، لذت بردن و رضایتمندی از فعالیتهای زندگی و از طرف دیگر، ارزشمندی فعالیتهایی که فرد از آن لذت میبرد. در این دیدگاه، انواعِ ارزشمندیها حضور دارند؛ ارزشمندیها (خوبهای متناهی) شامل نه فقط ارزشهای اخلاقی بلکه ارزشهای عقلانی، دینی و زیباییشناختی نیز میشود.
مقاله فلسفه ي طبيعتِ هگل | WORD
م ترین صورتِ”ایده“ لحاظ می شود . بنابراین مکانیک با ماده، اما ماده ی بی شکل، سروکار دارد . ( 2) فیزیک : درقلمروهای طبیعت مکانیکی تنها و تنها کمیت وجود دارد و همه ی نسبت ها و مشخصه ها کمّی هستند .ماده ای که فیزیک با آن سروکار دارد تک یا کیفی است . ( 3) اُرگانیک: طبیعت ویژگیِ موضوع را به دستمی آورد، همراه با آن قدرتی را نیز کسب م ی کند که به واسطه ی آن همه ی جزءهای ناهمگونش را زیر کنترلِخود گرد می آورد و نگه می دارد