مقاله مروري بر موجهسازي استقراء از ديدگاه ديويد ميلر | WORD
ه شکگرایی روی آوردند و برخی دیگر با ابتناء بر دیدگاههای معرفتی موجهسازانه درصدد دفاع از استقراء بهعنوان روشی علمی برای کسب معرفت برآمدند. دیوید میلر، به پیروی از پوپر همه اشکال پروژه موجهسازی معرفتی را شکست خورده میداند و معتقد است باید استقراء را بازنشسته کرد و خود را از اعتیاد به موجهسازی رهاند. در این مقاله به معرفی دیدگاه عقلانیت نقاد بهخصوص قرائت میلر دربارهی «مسأله استقراء» پرداخته خواهد شد.
مقاله انتقادات ناظر به مفهوم «پيچيدگي» بر استدلال قرينهگرايانه ويليام رو | WORD
ز خیرهای مرتبط با برخی شرور به سبب پیچیدگی حوادث تاریخی است نه به معنای گزاف بودن این قبیل شرور، یعنی آنگونه که ویلیام رو اظهار میدارد. دومین انتقاد که از سوی دانیل هوارد اشنایدر ارائه شده است، با تشریح مفهوم خیرهای پیچیده، بر این مطلب تأکید دارد که رازآلودگی برخی از خیرات مانع از شناخت کامل آنها به واسطهی قوای ادراکی انسان شده و در نتیجه از دید برخی چنین مینماید که بعضی از شرور جهان، هیچ غایت خیری را به دنبال ندارند.
مقاله نگاهي به آثار و افکار آقا محمدرضا قمشه اي | WORD
قمشه ای در مباحث فلسف ی و عرفان ی متأسفانهکمتر کس ی به گزارش و شرح اندیش ه های آن حکیم سترگ پرداخته است . مقاله پیش رو بر آن استکه نگاه ی اجمالی به آثار او بیفکند و به کندوکاو ی در آراء و افکار او بپردازد . اگرچه نویسندهخود معترف است که فهم و تبیین اندیشه های عرفا نی شخصی تی همچون آقا محمدرضا - که او رااز بزرگ ترین شارحان مکتب محی ی الدین دانست ه اند- در توان او نیست، اما با بضاعت اندک خودبه گزارش گوش های از اندیش ههای او پرداخته است
مقاله غزنويان وفلسفه وکلام درخراسان وماوراءالنهر | WORD
ت رس یدن عباس یان ایفا نمود، نه تنها ازج هت س یاس ی بلکهازجهت علم ی وفره نگی عل ی الخصوص درفلسفه وکلام یک ی ازسرزم ین ها ی پیشرودرجهان اسلام بودهاست. دولت غزنو یان یکی ازدولت ها ی مهم ی است که دردور اقتدارخود بر کل این سر زمین حکم راندند .دراین نوشتارکوش ش شده نقش غزنو یان درس یرفلسفه وکلام درخراسان وماوراءال نهرکه به سرکو بی فلسفهومعتزله واسماعیلیه وتقویت فرق کلامی کرّامیه واشعریه منتهی شد، مورد بررسی وتجزیه وتحلیل قرارگیرد
مقاله ثابت گرايي حساس به زمينه ي فاعل معرفت و زمينه گرايي معرفتي | WORD
ت معروف است. بر مبنای ایندیدگاه محتوای معناشناختی اسنادهای معرفتی در هر زمین های ثابت است، اما ارزش صدقاسنادهای معرفتی نسبت به زمینه ی فاعل معرفت تغییر می کند. اخیراً استفان شیفر از حامیاندیدگاه زمین هگرایی معرفتی انتقاداتی را بر ثاب تگرایی حساس به فاعل معرفت، وارد کرده است. دراین مقاله از دیدگاه ثابت گرایی حساس به زمینه ی فاعل معرفت در برابر انتقادهای شیفر دفاعمی کنم و استدلال م یکنم که انتقادهای او ردی بر این دیدگاه نیست.
مقاله بررسي تقرير اشاعره از نظري? خلق از عدم | WORD
اراد الهی، نظری خلق از عدم را برگزیده اند. نظریه ای که مدعی استخراج آن از متن دین هستند.این دیدگاه مبتنی بر اصول و مبانی و پیش فرضها و لوازم خاصی است و از برخی پرسشات و مشکلات عقلیرنج می برد. در این مقاله سعی شده است با تکیه بر متون مبانی این نظریه بررسی و مشکلات و لوازم عقلیآن نشان داده شود و سپس در ترازوی نقد قرار گیرد. ترکیب نظری اشاعره با وجود شناسی ملاصدراپیشنهادی است که می تواند به تصویری قابل دفاع از خالقیت الهی تبدیل گردد
مقاله تطبيق ديدگاه غزالي و کرکگور در حقيقت ايمان | WORD
ت، اما سنخ این ایمان کاملاً منطقی نیست زیرا ایمان تصدیق جازمی و روانشناختی است که از روی تسلیم برای فرد به وجود آمده است. کرکگور، ایمان را حقیقتی توصیفناپذیر و پارادوکسیکال میداند. ایمان امری همراه با شورمندی و حیرت است که منجر به وحدت یافتگی میشود. ایمان نزد غزالی، هرچند که مراتبی دارد اما گستره بیشتری نزد مردم دارد. در این پژوهش سعی شده که شباهتها و تفاوتهای این دو متفکر را با توجه به دو اثر مهمشان تطبیق داده شود.
مقاله نقد رورتي بر معرفتشناسي | WORD
آیا رورتی توانسته است خود را از دیدگاه اصالت بازنمایی که خودش آن را نقد میکند برهاند. برای دوری جستن از این انتقاد رورتی دیدگاه پراگماتیستی خود را بیان میکند. در این دیدگاه شناخت مستلزم گفتوگو و عمل اجتماعی است که رورتی این دیدگاه را رفتارگرایی معرفتشناختی مینامد. چارلز تیلور دیدگاه رورتی را ازجمله دیدگاههای دنیوی میداند که منجر به نتایج غیر اخلاقی میشود. به نظر او دیدگاه رورتی هنوز تحت تسلط اصالت بازنمایی است.
مقاله بررسي و مقايسه خودارجاعي و گسترشپذيري نامتعين، در نسبت با پارادوکسها | WORD
طرح شده است که مراد ما در اینجا خوانشی متعلق به رایت و شاپیرو است. در هر دو مورد ابتدا پیشنهاد و بستر مفهومی آن بررسی شده و سپس ارتباط آن با پارادوکسها و نحوه استنتاج پارادوکس از آن تبیین شده است. در نهایت هم با این انگیزه که هر دو پیشنهاد قابلیت تبیین پارادوکسهای مشترکی را دارند، استدلالی طراحی شده که نشان میدهد هر دو پیشنهاد در واقع به نوعی همسان هستند، و با یک نگاشت صوری- معنایی میتوان هر یک را بر دیگری تطبیق داد.
مقاله نقدي بر روش ايضاح مفاهيم در فلسفه ي علم: مطالعه ي موردي مفهوم وحدت بخشي | WORD
وژه ی کارنپپرداخته اند. در نوشته ی حاضر به جای پرداختن به استدلال های له و علیه این روش، مفهومبه عنوان نمونه انتخاب شده است و نشان داده می شود هیچ کدام از تلاش هایی که « وحدت بخشی »در جهت ایضاح آن به کار گرفته شده به جایگزینی این مفهوم با مفاهیمی روشن و بی ابهامنیانجامیده است. دعوی مقاله این است که وظیفه ی اصلی فیلسوف علم نه درگیر شدن درزبان کاوی های بی حاصل، بلکه پرداختن به مسائل واقعی موجود در برنام ههای پژوهشی علمی است.