مقاله عرف عقلاء 2 | WORD
جماع عملی است که اهمیت آن بر هیچ فقیهی پوشیده نیست و در حجیت آن نبایدکوچترین تردیدی به خود راه داد . عرفهای زمان حضور معصوم (ع) و عرف های زمان غیبت همگی معتبرهستند. بیش از همه فقهاء، امام خمینی و آیت الله شهید صدر و استاد شیخ محمد جواد مغنیه با ادله قویحجیت عرف هر زمان را اثبات کرده اند. مبادی اعراف مطرح شده و انواع تغییر حکم در پرتو عرف، و نیزدگرگونی حکم با دگرگونی عرف منظور نظر قرارگرفته و سرانجام نظرات بعضی از فقهای بزرگ اهل سنتدر تأیید عرف، زینت بخش مقاله است.
مقاله عرف عقلاء | WORD
ی گذشته در میان قبایل، عرف، پایه، و مایه همه پدیدههای اجتماعی بوده و خود به تنهایی مصدر دین و اخلاق و معاملات به شمار میرفت. عرف از نظر اسلام معتبر شناخته شده و حلّال بسیاری از مشکلات فقهی است. عرف به مانند جامعه پویائی دارد و در اثر این پویائی، فقه و حقوق دستخوش پویائی و هم آهنگی با محیط میشوند.
بعضی فکر میکنند که بر پایه حدیث« حَلالُ محمدٍ، حلال الی یوم القیامه» در احکام اسلامی تحوّل راه ندارد در حالی که این برداشت سطحی، مورد پذیرش پژوهشگران نیست.
مقاله بهکتي و عشق در عرفان هندي و اسلامي | WORD
سوب به رابعه، حلاج، بایزید بسطامی و ...مطرح شد و در مکتبعرفانی احمد غزالی در سده های پنجم و ششم هجری جایگاهی ویژه یافت وکتاب هایی مانند سوانحا حمدغزالی، عبهرالعاشقین روزبهان بقلی و... در این موضوعنگاشته شد.
این مقاله کوششی است در جهت بررسی و مقایسه بهکتی در مکتب هایهندی و عشق عرفانی از دیدگاه عرفان اسلامی که با طرح موضوعاتی چون: سیرتاریخی عشق عرفانی، بررسی واژگان بهکتی، عشق الهی و کاربرد آنها، رابطه عشقبا خدا و ظهور عالم و رهایی و مُکشه، به این امر پرداخته است
مقاله نظام رهبانيّت در آئين بودايي | WORD
نبه اعتقادی همین بس که سنگهه به عنوان یکی از سه گوهر یا سه پناهبودائی در کنار دو گوهر دیگر یعنی "بودا" و "دهرمه" و همچون حافظ این دو اصل مطرح می شود . از بعدجامعه شناختی نیز سنگهه همچون هر نهاد اجتماعی - اعتقادی دیگری ، با وجود در برداشتن عناصر وکارکردهای مشترک خود در بعد فردی و جمعی ، در هر جامعه ای به صورت خاص خود در آمد . معرفیاحکام و قوانین س نگهه و کتب مربوط به آنها، همراه با تحلیل و بررسی ویژگی ها و کارکردهای مشترکسنگهه موضوعات اصلی این نوشتار را تشکیل م یدهند.
مقاله تأملاتي بر سه موج متفاوت از نظريه سيستمهاي اجتماعي | WORD
مندان چپ با این نقد مواجه شد که خیال نقد، یا ایجاد تغییر جدی را در جامعه ندارد. بدین سبب نوعی نظریه محافظه¬کار است. اما، نظریهی سیستمی قصد ندارد از تأمل بر «نوپیدایی»، «پیچیدگی»، و «پویایی» که رفتار سیستم¬های اجتماعیِ معاصر را تحت¬ تأثیر قرار داده دست بردارد. در این مجال، قصد داریم تا با تأمل بر فلسفه و دلائل شکل¬گیری نظریه¬ها درون این سه موج، از نحوه¬ی تأثیرگذاری آنها بر یکدیگر، و از وجوه افتراق و اشتراک آنها سخن به میان آوریم.
مقاله دربارهى ماهيت مسائل فلسفه تطبيقي، بررسي مباني و روشها | WORD
کان و روششناسی آن مورد بحث قرار گرفته است. در پایان نتیجه میگیریم فلسفه تطبیقی در ساحتی فرافلسفی با تلفیقی از روششناسیهای موجود ممکن است و این فلسفه توانایی پاسخ به برخی از مسائل حل ناشده را داراست. بنابراین میتوان با انجام کارهای برجسته در فلسفه تطبیقی ضمن تحذیر از تفوق فرهنگ غربی از آن در بازشناسی و شناخت نقاط تلاقی و افتراق نظام معرفتی خودی و تطبیق آن با نظامهای معرفتی دیگر سود جست و از این رهگذر به مفاهیم عمیقتر معرفتی خودی بیش از پیش نائل شد.
مقاله جمال صورت و معني به يمن صحت «نقد» | WORD
جش خردناب[ و ویژگیهای دو ویراست آن، جمال صورت و معنای آن در آینه آینه داری که از دور و از پس غبار ناهمزبانی بدان مینگرد رصد گردد، و برنامه عظیم کانتی در "ارزیابی توانایی عقل محض"، "نجش انواع شناخت نظری"، "تعیین امکان یا امتناع آنها"، "عرضه مابعدالطبیعه عمومی " یا "مابعد الطبیعه ما بعد الطبیعه" یا "پیش آموزی ما بعد الطبیعه"، امید او به پای نهادن ما بعدالطبیعه در "راه امن علم" و دستیابی به "مابعدالطبیعه به مثابه یک ، و سرانجام جایگاه کتاب در جهان فلسفه نشان داده شود.
مقاله بررسي مباني فقهي مشروعيت حقوق ادبي و هنري | WORD
اده مشروع از قبیل مطالعه ، سرگرمی و ... اثر را دارد .زیرا آنچه داخل در مبیع (نسخه خریداری شده کتاب و ...) می باشد فقط فیزیک نسخه اثر و
انتفاع از آن برای مطالعه و ... می باشد و به گواه عرف عام و خاص، حقوق مادی اثر بهمشتری منتقل نشده است . حال اگرملکیت اولی اصلی را نیز نپذیریم ملکیت اولی تبعی برایپدید آورنده نسبت به حقوق ادبی و هنری ثابت است همانگونه که بنابر قاعده (النم اءللاصول) مالک درخ ت، مالک میوه های آن م ی باشد پدید آورنده اثر نیز مالک حقوق ادبی وهنری اثر مزبور است.
مقاله جان رالز: از سنت قرارداد اجتماعي تا دو اصل عدالت | WORD
دگاه کانت دربار اصلآزادی اراده و امر مطلق است. توصیف این موقعیت است که فرد را قادر م یسازد ، هنگام عمل به اصولانتخاب شده در این موقعیت، طبیعت ذاتی خود را به عنوان انسان آزاد و خودآیین نشان دهد. بنابراین رالز ازقرارداد اجتماعی برای مشروعیت بخشیدن به مرجعیت سیاسی استفاده نمیکند، بلکه او با استفاده ازموقعیت اولیه مفهومی از طبیعت انسان را ارائه م یکند که لیبرال ها همواره از آن سخن گفته اند؛ فرد آزادشده، فردی که از هرگونه فشار اجتماعی، سنتی و یا سیاسی رها شده است.
مقاله نقد ديويسها بر تئوديسه پرورش روح جان هيک | WORD
د. این ادعا از سوی دو تن از فیلسوفان معاصر یعنی استفان تی. دیویس و برایان دیویس بررسی و نقادی شده است. به نظر آنها ادعای هیک صحیح نیست و موارد نقض متعددی برای آن ارائه میدهند. از جمله این موارد این است که اگر شرور به تدریج انسانها را به تکامل نزدیک میکند پس باید انسانهای هر عصری نسبت به اعصار پیش از خود روحانیتر باشند؛ در حالیکه چنین نیست. همچنین برخی شرور از جمله شرور بیوجه و گزاف نه تنها انسان را متکامل نمیکند بلکه گاهی نتیجه برعکس میدهد.