مقاله نظام رهبانيّت در آئين بودايي | WORD
ز جنبه اعتقادی همین بس که سنگهه به عنوان یکی از سه گوهر یا سه پناهبودائی در کنار دو گوهر دیگر یعنی "بودا" و "دهرمه" و همچون حافظ این دو اصل مطرح می شود . از بعدجامعه شناختی نیز سنگهه همچون هر نهاد اجتماعی - اعتقادی دیگری ، با وجود در برداشتن عناصر وکارکردهای مشترک خود در بعد فردی و جمعی ، در هر جامعه ای به صورت خاص خود در آمد . معرفیاحکام و قوانین س نگهه و کتب مربوط به آنها، همراه با تحلیل و بررسی ویژگی ها و کارکردهای مشترکسنگهه موضوعات اصلی این نوشتار را تشکیل م یدهند.
مقاله تأملاتي بر سه موج متفاوت از نظريه سيستمهاي اجتماعي | WORD
دیشمندان چپ با این نقد مواجه شد که خیال نقد، یا ایجاد تغییر جدی را در جامعه ندارد. بدین سبب نوعی نظریه محافظه¬کار است. اما، نظریهی سیستمی قصد ندارد از تأمل بر «نوپیدایی»، «پیچیدگی»، و «پویایی» که رفتار سیستم¬های اجتماعیِ معاصر را تحت¬ تأثیر قرار داده دست بردارد. در این مجال، قصد داریم تا با تأمل بر فلسفه و دلائل شکل¬گیری نظریه¬ها درون این سه موج، از نحوه¬ی تأثیرگذاری آنها بر یکدیگر، و از وجوه افتراق و اشتراک آنها سخن به میان آوریم.
مقاله دربارهى ماهيت مسائل فلسفه تطبيقي، بررسي مباني و روشها | WORD
امکان و روششناسی آن مورد بحث قرار گرفته است. در پایان نتیجه میگیریم فلسفه تطبیقی در ساحتی فرافلسفی با تلفیقی از روششناسیهای موجود ممکن است و این فلسفه توانایی پاسخ به برخی از مسائل حل ناشده را داراست. بنابراین میتوان با انجام کارهای برجسته در فلسفه تطبیقی ضمن تحذیر از تفوق فرهنگ غربی از آن در بازشناسی و شناخت نقاط تلاقی و افتراق نظام معرفتی خودی و تطبیق آن با نظامهای معرفتی دیگر سود جست و از این رهگذر به مفاهیم عمیقتر معرفتی خودی بیش از پیش نائل شد.
مقاله جمال صورت و معني به يمن صحت «نقد» | WORD
]سنجش خردناب[ و ویژگیهای دو ویراست آن، جمال صورت و معنای آن در آینه آینه داری که از دور و از پس غبار ناهمزبانی بدان مینگرد رصد گردد، و برنامه عظیم کانتی در "ارزیابی توانایی عقل محض"، "نجش انواع شناخت نظری"، "تعیین امکان یا امتناع آنها"، "عرضه مابعدالطبیعه عمومی " یا "مابعد الطبیعه ما بعد الطبیعه" یا "پیش آموزی ما بعد الطبیعه"، امید او به پای نهادن ما بعدالطبیعه در "راه امن علم" و دستیابی به "مابعدالطبیعه به مثابه یک ، و سرانجام جایگاه کتاب در جهان فلسفه نشان داده شود.
مقاله بررسي مباني فقهي مشروعيت حقوق ادبي و هنري | WORD
ستفاده مشروع از قبیل مطالعه ، سرگرمی و ... اثر را دارد .زیرا آنچه داخل در مبیع (نسخه خریداری شده کتاب و ...) می باشد فقط فیزیک نسخه اثر و
انتفاع از آن برای مطالعه و ... می باشد و به گواه عرف عام و خاص، حقوق مادی اثر بهمشتری منتقل نشده است . حال اگرملکیت اولی اصلی را نیز نپذیریم ملکیت اولی تبعی برایپدید آورنده نسبت به حقوق ادبی و هنری ثابت است همانگونه که بنابر قاعده (النم اءللاصول) مالک درخ ت، مالک میوه های آن م ی باشد پدید آورنده اثر نیز مالک حقوق ادبی وهنری اثر مزبور است.
مقاله جان رالز: از سنت قرارداد اجتماعي تا دو اصل عدالت | WORD
ز دیدگاه کانت دربار اصلآزادی اراده و امر مطلق است. توصیف این موقعیت است که فرد را قادر م یسازد ، هنگام عمل به اصولانتخاب شده در این موقعیت، طبیعت ذاتی خود را به عنوان انسان آزاد و خودآیین نشان دهد. بنابراین رالز ازقرارداد اجتماعی برای مشروعیت بخشیدن به مرجعیت سیاسی استفاده نمیکند، بلکه او با استفاده ازموقعیت اولیه مفهومی از طبیعت انسان را ارائه م یکند که لیبرال ها همواره از آن سخن گفته اند؛ فرد آزادشده، فردی که از هرگونه فشار اجتماعی، سنتی و یا سیاسی رها شده است.
مقاله نقد ديويسها بر تئوديسه پرورش روح جان هيک | WORD
شود. این ادعا از سوی دو تن از فیلسوفان معاصر یعنی استفان تی. دیویس و برایان دیویس بررسی و نقادی شده است. به نظر آنها ادعای هیک صحیح نیست و موارد نقض متعددی برای آن ارائه میدهند. از جمله این موارد این است که اگر شرور به تدریج انسانها را به تکامل نزدیک میکند پس باید انسانهای هر عصری نسبت به اعصار پیش از خود روحانیتر باشند؛ در حالیکه چنین نیست. همچنین برخی شرور از جمله شرور بیوجه و گزاف نه تنها انسان را متکامل نمیکند بلکه گاهی نتیجه برعکس میدهد.
مقاله پيشيني عاطفي: نظري به تجربهى زيباييشناختي نزد ميکل دوفرن | WORD
ز پدیدارشناسان مطرح دورانش به مسئله زیباییشناسی و هنر پرداخته است. مهمترین دستاورد دوفرن در پدیدارشناسی طرح تعریفی نوین، و پدیدارشناختی، از امر پیشینی و معرفی مفهوم پیشینی عاطفی در زیباییشناسی بهمثابهى عامل اصلی برآورندهى تجربهى زیباییشناختی است. در این جستار مختصر کوشیده شده است تا مفهوم پیشینی در فلسفه دوفرن و به طور خاص نقش پیشینی عاطفی در تجربه زیباییشناختی مورد بررسی قرار گیرد تا امکان درک درستی از پروژه زیباییشناسی دوفرن فراهم شود.
مقاله فلسفهي رياضي طبيعيگرايانه: مروري بر آراء پنهلوپه مدي | WORD
ورد مهم مدی در فلسفهی ریاضی طبیعیگرا موسوم به طبیعیگرایی ناهمگن است که خود از آن به عنوان فلسفهی دوم یاد کرده و در آن، بر استقلال اهداف و روشهای ریاضی اصرار میورزد. او فقط روشهای ریاضی را برای ارزیابی و حل و فصل موضوعات و مسائل ریاضیات توصیه میکند و ریاضیات را توسط دیگر حوزهها، غیر قابل نقد میداند. این مقاله در مرحله اول تلاشی است در تشریح و مرور آراء مدی در پایان مقاله ریشهها و نظر منتقدان نگرش طبیعیگرایی، از دید او نقد و تحلیل میشود.
مقاله چرا فلسفه ميآموزيم؟ | WORD
nx : سال انتشار : 1383تعداد صفحات :24دشمنان فلسفه دو دستهاند: سیاست مداران مدافع وضع موجود و سوفسطاییان مدافع درک همگانی. اکنون گروهی از سوفسطاییان طرفدار سنت و سیاست اند و گروهی به نام فلسفه ضد فلسفه را ترویج میکنند. در عالم اسلام مخالفت فقیهان و متکلمان با فلسفه منجر به سازگاری بیشتر فلسفه با اسلام شد. در غرب علم گرایان با بی مهری به فلسفه نگریسته و آن را امری بیفایده میخوانند حال آنکه ریشه خودشان و تمدن امروز در فلسفه جدید بعد از دکارت رشد و نمو پیدا کرده است.