مقاله پا به پاي ارسطو به جستجوي دانش برين | WORD
ه از او فلسفه ورزی بیاموزیم، در راه پرسش از چیستی فلسفه همگام میشویم. این راه را ارسطو در ابتدای کتاب آلفای بزرگ از مجموعه موسوم به «مابعد الطبیعه» پیموده و پیش پایمان نهاده است. به نزدیک وی گل وجود انسان را با خمیره دانش طلبی سرشتهاند. دانش طلبی که در طبیعت انسان هست او را به راهی در میاندازد که پایانیش نیست. از این روی دانش طلب راستین طلبکار دانش برین است. و این دانشی است که شاید هرگز شکار و داشته انسان نشود. بشود یا نشود، به زعم ارسطو، ارجمندترین و جستنی ترین دانش است.
مقاله تجلي حق در مراتب هستي از ديدگاه مولوي | WORD
تبیین تصور مولویاز تجلی حق است؛ و چگونگی تکامل انسان از طریق فهم عمیق به تجلیات حق و بندگی خدا را نیز بیانمی کند. در نتیجه سیر و سلوک معنوی ب ه منزله ی تأویل تجلی حق، انسان را از جهالت به کشف و شهود وآگاهی حقیقی م ی رساند. بنابراین، قسمت اول مقاله به تب یین بعضی از ویژگیهای تجلی حق و رویکرد هایتاریخی فلاسفه ی اسلامی، از قبیل بررسی آرای ابن سینا، سهروردی و ابن عربی اختصاص دارد . قسمت دوماین مقاله، نظریه ی مولانا پیرامون تجلیات حق را بررسی م ی کند که زمینه ی آن در قسمت اول فراهم شدهاست.
مقاله پاسخ کوهن به اتهام نسبيگرايي | WORD
ی از ارزشهای مشترکی را که میتوانند مبنای عینیت علوم باشند مورد بحث قرار میدهد. او همچنین با ارائهی تعریفی معتدل از قیاسناپذیری، آن را با عدم امکان ترجمهی کامل و دقیق برابر میداند. این نوشتار به مرور و ارزیابی پاسخ کوهن به اتهام نسبیگرایی اختصاص دارد. خواهیم دید که کوهن در دورهی دوم فکری خویش از ادبیاتی رئالیستی کمک میگیرد. اما او هنوز مفاهیم اصلی را در پارادایم نسبیگرایان تعریف میکند و مبانی نسبیگرایی حتی در دورهی دوم فکری او نیز به طور ضمنی حضور دارند.
مقاله بررسي فلسفي مقوله جهل از ديدگاه رابرت پراکتور و نتايج اين بررسي براي نظريههاي ترويج علم | WORD
حوزهای مستقل آغاز کرده و عنوان جهلشناسی را برای این حوزه پیشنهاد داده است. مقوله ترویج علم نیز در چند دههى اخیر به صورت علمی مورد مطالعه قرار گرفته است و تحت عنوان مشارکت عمومی در علم بصیرتهای خوبی در این زمینه بوجود آمده است. در این مقاله سعی شده است الگوهای مشارکت عمومی در علم با دیدی جهلشناسانه بررسی شود تا اصلاحات مثبتی در جهت بهبود این الگوها صورت گیرد. لازم به ذکر است بررسی جهلشناسانهى مشارکت عمومی در علم موضوعی است که تا کنون مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.
مقاله آيا قوادي از جرايم مستوجب حد است؟ | WORD
ای مشهور فقیهان شیعی از جرایم مستوجب حد است . قانونگذار جمهوری اسلامیایران نیز در تمام قوانین پس از انقلاب همواره از این نظریه پیروی کرده است . مقاله حاضر با بررسی و نقدادله فقهی این قول به روش ف قه استدلالی به این نتیجه م ی رسد که ادله استواری بر حدی بودن این بزه وجودندارد. در نتیجه باید آن را از جرایم مستوجب تعزیر به شمار آورد . مقاله ضمناً برخی از جنبه های فقهی حقوقی بزه قوادی مانند مطلق یا مقید بودن آن، مجازات قوادی در فرض تکرار آن و نیز تأثیر توبه بر کیفرقوادی را بررسی م ینماید.
مقاله تصور، تصديق، حکم | WORD
هم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي nx،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن nx : سال انتشار : 1383تعداد صفحات :45تقسیم علم به تصور و تصدیق دومین تقسیم بندی علم حصولی است که در کنار اصطلاح سوم یعنی «حکم» مورد توجه متفکران بوده و بخش مهمی از مباحث علم حصولی را به خود اختصاص داده است. بهترین تعریف تصور، تعریف ابن سیناست که تنها صدر المتالهین به آن عطف توجه کرده است. دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی مکمل نظریه ابن سیناست
مقاله يونگ و روانشناسي دين | WORD
وش توصیفی – تحلیلی، دیدگاههای او را پیرامون دین و دینداری کندوکاونماید. در همین راستا، ابتدا ضمن آشنایی اجمالی با یونگ و روانشناسی تحلیلی او، اندیشههای اورا حول مسائلی از قبیل تعریف دین، منشاء دین، پیامدهای دینداری و تصور خداوند بررسی کردهایمو در ادامه به نقد و بررسی آنها پرداختهایم. حاصل این نقد و بررسی نشان میدهد، با وجود این کهروششناسی و دیدگاه پوزیتیویستی یونگ به دین مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفته است، اما درمجموع او نگاه مثبتی به دین داشته و همواره مدافع آن بوده است.
مقاله نقد و بررسي ديدگاه هاي اصلي رقيب در مورد مسأله ي بازگشت پذيري | WORD
اپایدار یهای دینامیکی دانسته می شود وتعریف می شود؛ در حال یکه در دیدگاه « بی نظمی » این ویژگی در سطح میکروسکوپی در قالب نوعیدیگر، افرادی مانند پرایس و بریکمان بازگشت ناپذیری در سطح ماکروسکوپی را ناشی از وجودشرایط اولیه ی خاصی برای جهان در نظر م یگیرند و برقراری بازگش تپذیری در سطح میکروسکوپیرا در تضاد با آن نم یدانند. با وجود تفاوت این دو دیدگاه در مبانی نظری، نشان خواهیم داد کهمی توان این نتیجه ی مشترک را از آنها استخراج کرد که بازگشت پذیری اصولاً به لحاظ عملیغیرممکن است.
مقاله عليتِ فيزيکي: توصيف عليت بر پايهي مفاهيم فيزيکي | WORD
پژوهش، در پی معرفی این گونه از نظریهها هستیم که نظریهی فرایندیِ علیت و نظریهی کمیت پایستار دو نمونهی برجسته و کامیاب از آنهاست. آغاز بحث ما، بی تردید، نظریهی انتظام هیوم به عنوان آغاز گر این بحثها خواهد بود و سپس روند شکلگیریِ نظریههای نوین را که با نقد نظریهی مذکور و افزودن یافتههای فلسفی و فیزیکی تازه به آن شکل گرفتهاند، پی خواهیم گرفت. از این رو گام بعدی ما معرفی نظریهی احتمالی و پس از آن نظریههای انتقالی، فرایندی و کمیت پایستار خواهد بود.
مقاله آيا امور واقع سلبي مي توانند مشکل گزار ههاي صادق سالبه را حل کنند؟ | WORD
وجود امور واقع سلبی از جمله هزین ههای متافیزیکی ای است که برخی برای حفظ اصلصادق سازی پرداخته اند. در این مقاله ابتدا مقدماتی دربار هی اصل صادق سازی و مشکلی کهگزاره های صادق سالبه برای آن می آفریند، می آورم. پس از توضیحی کوتاه درباره ی راه حل هایممکن، در ادامه ی مقاله به یکی از آن ها، توسل به امورواقع سلبی، می پردازم. ابتدا نشان می دهمکدام خوانش از امور سلبی مناس بتر است. سپس با رد برخی اشکال هایی که به این خوانش واردکرده اند، نشان می دهم که این به ترین خوانش هم با سه اشکال مواجه است.