مقاله نقد و بررسي ديدگاه هاي اصلي رقيب در مورد مسأله ي بازگشت پذيري | WORD
طح میکروسکوپی در قالب نوعیدیگر، افرادی مانند پرایس و بریکمان بازگشت ناپذیری در سطح ماکروسکوپی را ناشی از وجودشرایط اولیه ی خاصی برای جهان در نظر م یگیرند و برقراری بازگش تپذیری در سطح میکروسکوپیرا در تضاد با آن نم یدانند. با وجود تفاوت این دو دیدگاه در مبانی نظری، نشان خواهیم داد کهمی توان این نتیجه ی مشترک را از آنها استخراج کرد که بازگشت پذیری اصولاً به لحاظ عملیغیرممکن است.
مقاله عليتِ فيزيکي: توصيف عليت بر پايهي مفاهيم فيزيکي | WORD
مونهی برجسته و کامیاب از آنهاست. آغاز بحث ما، بی تردید، نظریهی انتظام هیوم به عنوان آغاز گر این بحثها خواهد بود و سپس روند شکلگیریِ نظریههای نوین را که با نقد نظریهی مذکور و افزودن یافتههای فلسفی و فیزیکی تازه به آن شکل گرفتهاند، پی خواهیم گرفت. از این رو گام بعدی ما معرفی نظریهی احتمالی و پس از آن نظریههای انتقالی، فرایندی و کمیت پایستار خواهد بود.
مقاله آيا امور واقع سلبي مي توانند مشکل گزار ههاي صادق سالبه را حل کنند؟ | WORD
ن مقاله ابتدا مقدماتی دربار هی اصل صادق سازی و مشکلی کهگزاره های صادق سالبه برای آن می آفریند، می آورم. پس از توضیحی کوتاه درباره ی راه حل هایممکن، در ادامه ی مقاله به یکی از آن ها، توسل به امورواقع سلبی، می پردازم. ابتدا نشان می دهمکدام خوانش از امور سلبی مناس بتر است. سپس با رد برخی اشکال هایی که به این خوانش واردکرده اند، نشان می دهم که این به ترین خوانش هم با سه اشکال مواجه است.
مقاله تفاوت زن و مرد در ديه | WORD
د از آن به دیدگاه فقهای معاصر پرداخته شده است .و سپس مبنای فقهی مساوی بودن دیه زن و مرد در تحت عناوین اطلاق ادله، روایات مورد بحث قرار دادهشده است . و بعد از آن مبنای فقهی نصف بودن دیه زن در عناوین آیات قرآن و روایات بیان شده است .سپس موضو ع حکمت متفاوت بودن دیه مرد و زن تحت دوعنوان پایین بودن ارزش زن نسبت به مرد وپایین تر بودن نقش زن در وضعیت اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
مقاله بررسي مهمترين چالشهاي اصاله الظهور | WORD
واهر اعتماد م ی کنند،اما اگر زمینه عوض شود، هیچگاه به آنچه از ظاهر برداشت م ی شود، قصد مؤلف یا متکلمنمی گویند. چه، گاهی مقاصد مولف یا متکلمی که در زمینه دیگر قرار دارد، در جهت عکسظهورات کلامش قرار م ی گیرد، و چون قرائنی بین او و هم عصر ی هایش بوده که در دست مانیست، لازم است پیشنهادات شیو ه های رقیب را جدی بگیریم . ضرورت این مهم در جاییبیشتر است که علم به مفقود شدن قرائن داشته باشیم
مقاله عرفان و تفکر فازي | WORD
ایی نشان می دهد. به همین دلیل، عرفان را باید فازی نما و به تبع، اصول حاکم بر تفکر فازی را شامل حالش دانست. در بحث از آسیب شناسی عرفان، هدف آن است تا با اعمال رویکرد فازی به عرفان راهبردی متعادل و علمی در داوری نسبت به گونههای مختلف عرفانی فراهم آید. به اعتقاد نگارنده چنین رویکردی به عرفان، مسیر ناهموار ارزیابی و قضاوت در خصوص تعیین سهم عرفانها از حقیقت و صحت را هموار خواهد نمود.
مقاله تقليل، کارکرد و اعمال مضاعف عمل گرايي در فلسفه ي زيست شناسي | WORD
ت شناس) برگرفت.پیشنهاد نهایی من در این زمینه است که تقلیل را تا حد ممکن متناسب با مفاهیم و سازوکارهایدرونی خود دانش زیس تشناسی تعریف نمود و آن گاه در زمینه ی دانش زیست شناسی اعمال کرد.در این صورت، هر چند ادعاهای ما در مورد امکان تقلیل دانش زیس تشناسی به دانش هاییبنیادین تر متواضعانه تر و ضعیف تر خواهد بود، اما تصور ما در مورد امکان این تقلیل واقع گرایان هتر وتحقق پذیرتر خواهد شد.
مقاله نظريه تکامل داروين و توضيح تاريخي در زيست شناسي | WORD
اسی م یتوانست سرنوشت بهتری، به عنوان یک علمدقیق، داشته باشد؛ سرنوشتی که این علم را به علمی همانند علم فیزیک نزدیک تر کند. علمی کهبیشتر از آنکه به شواهد تاریخی مبتنی باشد بر اساس قوانین زیس تشناختی شکل گرفته باشد. هدفاز این مقاله رد چنین دیدگاهی است. در این مقاله با ارائه ی شواهد تاریخی تلاش م یکنم نشاندهم، که تاریخی بودن علم زیس تشناسی، به واسطه ی پذیرش نظریه ی تکامل داروین نیست
مقاله متافيزيک درحکمت دائويي و کنفوسيوسي | WORD
بیعت، در تفکّر چین هم پدیده های مادّی و همامور غیر مادّی را در دو ساحت انسان و آسمان فرا می گیرد. در نهایت آن که می توان مکتب کنفوسیوسی رانوعی انسان مداری دانست که اگر به مسائل متافیزیکی توجه م یکرد، به جهت تأثیر آنها بر انسان و جامعهانسانی بوده است و مکتب دائویی را نوعی طبیع تگرایی می توان خواند که دارای رویکرد متافیزیکی است ونگرش انسان را به ماوراء محسوسات و ظواهر فرا می خواند
مقاله خداشناسى ودايى | WORD
یا خدایان ووجودات مقدّس و برتر در وداها، دیدگاهها و مکاتب مختلفى شکل گیرد . این دیدگاهها از چندگانه پرست ىو طبیع ت پرستى محض تا پرستش خداى یگانه و حتى توحید وجودى را دربردارد . علاوه برآن، خدایان ودایىدر تقسیم بندی های گوناگونی جای می گیرد که مه م ترین و قدیمى ترین آنها، طبق ه بندى سنّتى است که برمبناى آن خدایان به سه طبق خدایان آسمانى، خدایان فضایى و خدایان زمینى تقسیم مى شوند.