مقاله تقليل، کارکرد و اعمال مضاعف عمل گرايي در فلسفه ي زيست شناسي | WORD
ان زیست شناس) برگرفت.پیشنهاد نهایی من در این زمینه است که تقلیل را تا حد ممکن متناسب با مفاهیم و سازوکارهایدرونی خود دانش زیس تشناسی تعریف نمود و آن گاه در زمینه ی دانش زیست شناسی اعمال کرد.در این صورت، هر چند ادعاهای ما در مورد امکان تقلیل دانش زیس تشناسی به دانش هاییبنیادین تر متواضعانه تر و ضعیف تر خواهد بود، اما تصور ما در مورد امکان این تقلیل واقع گرایان هتر وتحقق پذیرتر خواهد شد.
مقاله نظريه تکامل داروين و توضيح تاريخي در زيست شناسي | WORD
یس تشناسی م یتوانست سرنوشت بهتری، به عنوان یک علمدقیق، داشته باشد؛ سرنوشتی که این علم را به علمی همانند علم فیزیک نزدیک تر کند. علمی کهبیشتر از آنکه به شواهد تاریخی مبتنی باشد بر اساس قوانین زیس تشناختی شکل گرفته باشد. هدفاز این مقاله رد چنین دیدگاهی است. در این مقاله با ارائه ی شواهد تاریخی تلاش م یکنم نشاندهم، که تاریخی بودن علم زیس تشناسی، به واسطه ی پذیرش نظریه ی تکامل داروین نیست
مقاله متافيزيک درحکمت دائويي و کنفوسيوسي | WORD
یابد. طبیعت، در تفکّر چین هم پدیده های مادّی و همامور غیر مادّی را در دو ساحت انسان و آسمان فرا می گیرد. در نهایت آن که می توان مکتب کنفوسیوسی رانوعی انسان مداری دانست که اگر به مسائل متافیزیکی توجه م یکرد، به جهت تأثیر آنها بر انسان و جامعهانسانی بوده است و مکتب دائویی را نوعی طبیع تگرایی می توان خواند که دارای رویکرد متافیزیکی است ونگرش انسان را به ماوراء محسوسات و ظواهر فرا می خواند
مقاله خداشناسى ودايى | WORD
گاه خدا یا خدایان ووجودات مقدّس و برتر در وداها، دیدگاهها و مکاتب مختلفى شکل گیرد . این دیدگاهها از چندگانه پرست ىو طبیع ت پرستى محض تا پرستش خداى یگانه و حتى توحید وجودى را دربردارد . علاوه برآن، خدایان ودایىدر تقسیم بندی های گوناگونی جای می گیرد که مه م ترین و قدیمى ترین آنها، طبق ه بندى سنّتى است که برمبناى آن خدایان به سه طبق خدایان آسمانى، خدایان فضایى و خدایان زمینى تقسیم مى شوند.
مقاله ديالکتيک سهگانهى توليد فضاي هانري لوفور | WORD
ی هگل از لزوم محدودسازی محتوا خواهیم گفت که از طریق فضا صورت میگیرد. سپس با طرح دیالکتیک سهتایی، «تولید فضا» را بر اساس دیالکتیک سهگانه فضا نشان خواهیم داد. این مقاله در پی آن است تا نخست نظریه دیالکتیک سهگانه و سپس دیالکتیک سهگانه تولید فضا را معرفی کند. لوفور با این نوآوری از دیالکتیک فضا-زمان سخن میگوید و مفهوم فضا را در کانون نظریه اجتماعی و سیاسی معاصر قرار میدهد.
مقاله اشکالات فيزيکاليسم ضدتقليلگرا در رابطه با مسأله عليّت ذهني از منظر کيم | WORD
y;گیرد. این ایرادها شامل مشکلات مربوط به طرد علّی ذهن و نیز بیشتعین علّی میگردد. کیم استدلال میکند که ابتناء ذهن-بدن به عنوان موضوع مورد اتفاق اقسام مختلف فیزیکالیسم است. او استدلال میکند چنانچه ابتناء ذهن-بدن را به فرم حاضر و با پیشفرضهای دیدگاههای حال حاضر فیزیکالیستی بپذیریم، اقسام مختلف فیزیکالیسم ضدتقلیلگرایانه به شبهپدیدارگرایی افراطی منجر میشود.
مقاله حقيقت جسم در فلسفه ي شيخ اشراق و صدرالمتألهين | WORD
. در این مقاله، از انبوه مسایل قابل طرح بهتبیین و مقایسه ی دو مسأله ی اساسی یعنی چیستیِ (ماهیت و حقیقت) جسم و کمال اجسام (بهویژه از جهت علم و حیات) در دیدگاه این دو فیلسوف پرداخته م یشود. ضمن بررسیِ مراحلِ مختلفِارائه ی دیدگاه های این دو فیلسوف، نتیجه می گیریم که تفاوت های بنیادین میان این دو دیدگاهوجود دارد به گونه ای که در حکمت اشراقی به مرزبندی جدی عالم اجسام با عوالم بالاتر م یانجامد.
مقاله بررسيِ امکانِ وقوعيِ ترجمه ي فارسيِ وجود و زمان هِيدگر چنان که بسزايِ چنين کتابي بُوَد | WORD
فایده ی مقالاتی از این دست، اگر آ نها را فایده ای باشد، جز برافروختنِ آتشِ نبردی نهمار برسر ترجمه ( γιγαντομαχια περ της ε¨ρμηνιας)نمی تواند بود. امید می برداستادانی که با ترجمه هایشان از کتاب هیدگر او را به نگارش این مقاله برانگیخته اند، جوابش را خاموشیندانند شبی که ماه مراد از افق شود طالع بُوَد که پرتو نوری به بام ما افتد
مقاله شيخالرئيس و مساله حرکت جوهري | WORD
شتار به بررسی دغدغههای شیخالرئیس در مساله حرکت جوهری پرداخته است. او در عین اینکه به واسطه شبهه بقای موضوع بر نفی حرکت جوهری پای میفشارد، از یکسو نتوانسته است برای برخی از حرکات عرضی موضوعی بیابد و از سوی دیگر در برخی از مسائل اظهار نظرهایی کرده است که جز با قبول حرکت جوهری قابل توجیه نیست. یکی از نمونهها نفی حرکت بالذات و بالعرض در مقولات عرضی از نفس ناطقه و قبول استکمال آن است.
مقاله از ?? ?? يوناني به موجود عربي | WORD
ز آن با رجوع به ترجمههای مابعدالطبیعه و معادلهایی که مترجمین برای ترجمه سه لفظ τ εναι، τ ν و τ στιν، گزیدهاند به تحلیل معناشناسانه این ترجمهها خواهم پرداخت. قطعاً در این میان موجود از همه برجستهتر است، خواهم کوشید سابقه این واژه را در زبان عربی و دوران ترجمه عباسی روشن سازم. سرانجام نسبت معناشناسانه موجود با معادل یونانی آن پایان بخش سخن خواهد بود.