مقاله جايگاه علم و دانش در حديقه سنايي | WORD
ن و دانشمندان از موضوعاتی است که در اغلب آثـارادبی این سرزمین به چشم می خورد . از جمله این آثار حدیقه سنایی است . سنایی در این اثر ارزشمند به تحصیـلعلم و دانش سفارش می کند و مقام اهل علم را گرامی می دارد و جهل و نادانی را به شدت مورد طعن و ملامتقرار می دهد .ما در این مقاله کوشیده ایم ضمن نگاهی اجمالی به جایگاه و ویژگی های اهل علم در قرآن، جایگاه و ارزشعلم و علم آموزی و خصوصیات اهل علم را در حدیقه مورد بحث و بررسی قرار دهیم
مقاله جايگاه جنبش عدم تعهد پس از فروپاشي بلوک شرق | WORD
رت گرفته در این جنبش است . به اعتقاد نویسنده فروپاشی بلوک شرق و تغییر نظام دوقطبی موجب شکل گیری ایده نوسازی در جنبش عدم تعهد گردیده است . وی برای بررسیاین موضوع ابتدا به چگونگی شکل گیری و سیرتاریخی جنبش عدم تعهد پرداخته است و درادامه مباحثی، چون نوگرایی و نوسازی را در این جنبش با توجه به تحولات بین الملل پس ازجنگ سرد و جلسات گوناگون اعضاء و تفکرات و ایده هایی که در این زمینه مطرح شدهاست، دست مایه کار خود قرار داده است
مقاله عطوفت در حکومت از ديدگاه متنبي و سعدي | WORD
ز مردم در برابر حکومت دفاع می کند . در این مقاله شفاعت خواهی و میانجی گریوی در مورد معترضان و مخالفان حکومت ( کافور و سیف الدوله ) با جانبداری سعدی شاعرمردم گرا، از منتقدان و افراد ناراضی از حاکمان مقایسه می شود .زبان متنبی در تشویق حاکمان به عطوفت با ادعای عزت الهی برای حاکم و ذلتیزمین گیر برای محکوم است . برخلاف گفتار سعدی که اساس حکومت را مهرورزی وخدمتگزاری به مردم می داند و اعتراض بدون قیام مسلحانه را حق طبیعی آنان
مقاله معامله هسته اي آمريکا و هند : فرصت ها و چالش ها | WORD
چالش های فراوانی هم روبرو بودهاست چرا که به ممنوعیت 34 ساله تجارت هسته ای آمریکا با هند پایان داده در حالـی کـههند همچنان از امضای NPT امتناع ورزیده و در سال های 1974 و 1998 اقدام به انـجـامآزمایش های هسته ای کرده است . با توجه به سابقه ی هسته ای نه چندان درخشان هند و نیزسیاست های سخت گیرایانه آمریکا در ارتباط با مسایل هسته ای ضرورت بررسی فرصت ها وچالش های پیش روی معامله هسته ای آمریکا و هند بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد
مقاله مضامين طنز و شگردهاي آن در غزليات سعدي و حافظ | WORD
در شعر شاعرانی چون : سنایی، مولوی، سعدی، عبید زاکانی و حافظ کهنسبت به اینگونه مسائل در عصر خود حساسیت بیشتری نشان می دادند رو به افزونیگذاشت، این دسته از سخنوران از طنز به عنوان ابزاری کارآمد و کوبنده در جهت بیانبی رسمی های اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در کلام خود بیشترین بهره را برده اند، در این بیننقش » سعدی « و » حافظ « که در یکی از پرآشوب ترین دوران سیاسی و اجتماعی تاریخایران می زیسته اند بسیار برجسته است .
مقاله پديده فقر در انديشه حافظ ابراهيم | WORD
از عهد فراعنه تا عصر حاضر همواره با این معضل دسـت بـهگریبان بوده است .حافظ ابــراهیم شاعــر بزرگ نئوکلاسیک، در اشعار خـود ضمن بررسی موضوع فقر درجامـعـه مصری به ذکر علت هـا و پیامــدهای ناشــی از آن پرداختــه و راهکارهایی برایریشه کن کردن این مشکل ارائه داده است .او با بهره گیری از آموزه هــای دینی، ارزش های اخلاقی و تحریک احساسات و عواطـفانسانی تلاش کرده تا توجه همگان را به مقوله فقر و ضرورت مقابله با آن جلب نماید .
مقاله سير توبه در مثنوي معنوي | WORD
، استغفار وقت غم، امیداجابت، ترک پشیمانی، توبه از توبه، شرایط توبه، شکست توبه، عدم ندم بر تأخیر، عزمصدق، فراموشی توبه بعد از اخلاص، غیر اختیاری بودن توبه، گناه بر اعتماد تبوه، واماند درتوبه و ... اما به نظر مولانا، توبه در عشق امکان پذیر نیست، زیرا که صبر و عشق با همسازگاری ندارند . چون توبه وصف خلق است و عشق از اوصاف الهی است، لذا توبه از عشقدر حقیقت توبه از اوصاف حق است و بازگشت از کمال به نقص و آن خلاف اصل طریقتاست .
مقاله فوکو و نظريه دانش، قدرت و رژيم حقيقت | WORD
چگونه فوکو توانسته است خود را از بند اندیشه های مسلط زمان چونساختارگرایی ( رئالیسم ) و پدیدارشناسی ( ایده آلیسم ) رهایی بخشد و نشان دهد که چگونهقدرت، دانش را به استخدام خود درمی آورد و ناهنجاری ها را به هنجار و حقیقت تبدیلمی نماید به عبارت دقیق تر معضل رژیم حقیقت ایجاد رابطه بین دانش و قدرت است که ازطریق آن خود را به عنوان یگانه حقیقت ممکن بشناساند . پاسخ به این چالش را باید دربررسی مفهوم قدرت، دانش و گفتمان جستجو نمود
مقاله مراکز علمي و آموزشي کرمان در عصر صفوي | WORD
تاریخی هستند . چگونگی احداث، نوع محل، معمـاری بـنـا، امـکـانـات،تجهیزات، وسعت ، تعداد استاد و دانشجو و همچنین رشته های علمی این مدارس، بیانـگـراهمیت و جایگاه والای علم و دانش در آن جوامع بوده است . مدارس همچون آئینـه هـایـیهستند که پیشینه علمی و آموزشی و تفکر و اندیشه مردم هر جامعه در آن جلوه گر اسـت وبالاخره پرداختن به تاریخ مدارس و مراکز علمی هر مملکت، به منزله ارزیـابـی و داوریکارنامه علمی آن شهر و دیار می باشد
مقاله کمالِ جمالِ اصفهاني | WORD
رواقع صوفیی متشرّع است؛ دیوان او مشحون از مدح و پند و اندرز و توصیف و ... می باشد؛استیلا و آگاهی او به علوم مختلف از لابه لای اشعار و از بافت دیوانش، نیک پیداست؛ کمالدر استخدام ردیف های دشوار شهره است؛ او در انواع قالب های شعری ذوق سرشار و ذهنوقّاد خود را نشان داده؛ وی نسبت به دیارش اصفهان، تعلّق خاطر دارد تا آنجا که یورشِهستی سوز مغول، نتوانست او را به نفی بلد وا دارد بلکه مردانه و شجاعانه خون را نثار ماممیهن کرده است