مقاله تئوري آرامش در مشروعيت زناشوئي مسلمان و غير مسلمان | WORD
رامش شده است . این نظریه ضمن تاکید بر دیدگاه فقها ءامامیه و توصیه به آن، تکثیر نسل و تحصیل آر امش را که از نظر قرآن اساس و هدف مهمزندگی زناشوئی قلمداد می شود تنها در پرتو زندگی همفکران میسور دانسته است، حتیعشق هم نمی تواند در درازمدت دو مخالف در عقیده را در کنار یکدیگر با آرامش به انتهایزندگی و مقصد آن راهنمائی کند، مخالفان در عقیده باید بدانند آتش عشق در نهایت،زندگی و ثمرات آن را خواهد سوزاند . تنها راه رسیدن به آرامش انتخاب کفو و همفکر است .همفکری در اصول اعتقادی و فروع اساسی
مقاله بررسى و نقد نظريه عدالت در رساله جمهورى افلاطون | WORD
اکم فیلسوف انجام میشود. تعریف افلاطون از عدالت از همه امور حقوقی و قراردادی فراتر میرود و به مبدأ عدالت در روح انسانی بر میگردد. آنچه فیلسوف، عدالت میخواند در درونیترین ژرفای طبیعت آدمی ریشه دارد. مقاله حاضر ضمن طرح موضوعات فوق در کتاب جمهوری، به بررسی ارتباط سیاست و اخلاق نزد افلاطون و عوامل دخیل در طرح نظریات اخلاقی و سیاسی وی پرداخته و در نهایت به این پرسش پاسخ میدهد که آیا غرض نهایی افلاطون در رساله جمهوری طرح آرمان شهر بوده است یا طرح نظریهای درباره عدالت.
مقاله آزادانگاري و ارادهي آزاد: مروري بر آراي رابرت کين | WORD
ش دوم آزادانگاران بسیاردشوارتر از چالش اول آنها است. زیرا در شرایط ناموجبیتی به نظر میرسد کنشها و انتخابهایعامل شانسی و اتفاقی باشند و تحت کنترل عامل و هیچ چیز دیگری نباشند. بسیاری از آزادانگارانسنتی برای حل چالش دوم آزادانگاری از مؤلفههایی فراطبیعی بهره جستهاند. اما برخی از فیلسوفانمانند رابرت کین کوشیدهاند بدون پیشفرض های متافیزیکی و با رویکردی منطبق بر دانش نوین بهبازتعریف ارادهی آزاد بپردازند. این مقاله به بررسی آرای رابرت کین و انتقادات مطرح شده نسبت بهآن میپردازد
مقاله بررسي و نقد راهحل براون براي مسأله دسترسيپذيري | WORD
ز دامنه مصادیق معرفت علمی به دو زیر مجموعه معرفت علّی و کوانتومی است، نه بی اعتباری نظریه علّی معرفت. یعنی دسترسی به نتایج EPR را شاید با رابطه علّی و فیزیک نسبیت نتوان تبیین کرد اما به هر حال یک پشتوانه علمی دیگر دارد: نظریه کوانتوم. در حالیکه نظریه علمی مشابهی وجود ندارد که هستیمندهای ریاضیاتی را در دسترس علمی ما قرار دهد. از سوی دیگر، استعارهى چشم ذهن صرفاً ارزش تبیینی دارد نه توجیهی. روشن است که مشکل دسترسی را نمیتوان با توسّل به وجود ناموجه یک قوهى شناختی حل کرد.
مقاله مفهوم جامعه از ديدگاه کنفوسيوس | WORD
مراتب پایینتر جامعه و حتی به حوزه ارواح نیاکان در آسمان نیز گسترش مییابد. از دیدگاه کنفوسیوس، جامعه از آن حیث که بستر و مرکز ظهور اراده آسمان (tien ) و به تعبیر دقیقتر خانواده آسمان است، مقدس و رمز حیات میباشد؛ به طوری که درجامعه با انجام آداب و مناسک اجتماعی (li )، انسانیت (jen) به وجود میآید و آن نیز به نوبه خود باعث هماهنگی و رشد آسمان، زمین و انسان میگردد و از نزول هر گونه بلایای آسمانی بر جامعه جلوگیری میکند و درنتیجه، آرامش، سعادت و خوشبختی را نصیب انسانها میسازد.
مقاله در باب چيستيِ «هنر اسلامى» | WORD
در اینجا این است که، از سویی، پذیرفتن ذهنیبودن زیبایی با قائلبودن به زیبایی ذاتیِ خداوند در اسلام تعارض دارد و، از دیگرسو، پذیرفتن عینیبودن زیبایی در فلسفهی معاصر با مشکلات نظریای روبهروست. بنابراین داعیهدارِ «هنر اسلامی» باید بتواند از پسِ هر دو مسأله بربیاید. و سهدیگر اینکه، به لحاظ معناشناختی، هر موصوفی محدودیتهایی را در خصوص اوصاف احتمالیِ خود ایجاد میکند و بنابراین در کاربرد «اسلامی» در وصف «هنر» باید به چنین محدودیتهایی توجه کرد.
مقاله گستره ي مفهوم زيبايي در کتاب مقدس و تأثير آن بر زيبايي شناسي آکويني | WORD
بایی در کتاب مقدس یافت م یشود. به همین صورت، بحث از زیبایی نزد آکوینینیز گستره ی وسیعی را شامل می شود. مهم ترین مصادیق زیبایی در کتاب مقدس عبارتند از زیباییخدای پسر به عنوان شخص دوم تثلیث، زیبایی جهان و زیبایی انسان. بر همین اساس، درزیبایی شناسی آکوینی نیز با این تنوع در خصوص زیبایی مواجه ایم. آکوینی به لحاظ تعیین مصادیقزیبایی، نحوه ی ارتباط و نسبت آنها با یکدیگر و نیز درجه بندی آنها به میزان قابل توجهی از کتابمقدس تبعیت کرده و اندیشه های خود را با آن آموزه ها منطبق ساخته است.
مقاله نيچه، روان شناسي واخلاق | WORD
ن که در ژرفای طبیعت انسان به طور پنهان و دور ازدسترس "خودآگاهی" تعّین بخش اراده و اعمال انسانی است و هم چنین با نشان دادن نقش پر نفوذ عامل" ناخود آگاهی "در عمل اندیشه و آگاهی، تفسیری روان شنا ختی از عملکرد انسا نی ارائه می نماید وبدینوسیله "من استعلایی " ( فرارونده )، "اراده ی آزاد " و در نهایت " اخلاق" را به چالش می گیرد.در ادامه، با بررسی برخی مفاهیم محوری نیچه ازدیدگاه روان شناختی، همانندی های آراء او در این زمینهبا مفاهیم روان شناختی نوین به ویژه در آراء فروید نیز ارائه می گردد.
مقاله تجربه ي ديني و ادراک خدا: نگاهي انتقادي به نظريه ي آلستون | WORD
ی باورهای دینی را به جهت ابتنایشان بربرخی تجرب ههای دینی معقول و موجه دانست. طبق این نظریه ، آن قسم از تجربه های دینی کهویژگی های پدیدارشناسانه ی ادراک را از خود بروز می دهند صلاحیت آن را دارند که نقش مبنای باوررا ایفا کنند. این مقاله ضمن گزارش و تحلیل مهم ترین نقدهای این قول و هم چنین بررسیپاسخ های آلستون به این نقدها، به ارزیابی مستدل این مباحثه پرداخته و در پ ایان با افزودنملاحظات انتقادی جدید نتیجه گرفته است که آلستون دلایل محکمی برای موجه کردن مدعایخویش اقامه نکرده است.
مقاله قول به اصالت تجربه ي ديني چيست؟ | WORD
ر آرای سوئینبرن و آلستون، عرضهکنیم. قول به اصالت تجربه ی دینی را باید واکنشی دیندارانه به نقد دین در دوره ی مدرن تلقی کرد.این رویکرد کوشیده است کمابیش به معیارها و ارزش های معرفتی مدرنیته، و در صدر آنها محوریتداشتن تجربه، وفادار بماند. طرفداران این رویکرد از یک طرف مرزهای مفهوم تجربه را بسط داد هاندو از طرف دیگر تلقی های متفاوتی از منزلت تجربه داشته اند. توجه به این تمایزها و تفاوت هایمفهومی ضمن کمک به فهم بهتر این جریان مهم فکری، قضاوت در باب این رویکرد را دقیق ترخواهد ساخت.