مقاله مفهوم جامعه از ديدگاه کنفوسيوس | WORD
م، به مراتب پایینتر جامعه و حتی به حوزه ارواح نیاکان در آسمان نیز گسترش مییابد. از دیدگاه کنفوسیوس، جامعه از آن حیث که بستر و مرکز ظهور اراده آسمان (tien ) و به تعبیر دقیقتر خانواده آسمان است، مقدس و رمز حیات میباشد؛ به طوری که درجامعه با انجام آداب و مناسک اجتماعی (li )، انسانیت (jen) به وجود میآید و آن نیز به نوبه خود باعث هماهنگی و رشد آسمان، زمین و انسان میگردد و از نزول هر گونه بلایای آسمانی بر جامعه جلوگیری میکند و درنتیجه، آرامش، سعادت و خوشبختی را نصیب انسانها میسازد.
مقاله در باب چيستيِ «هنر اسلامى» | WORD
طیر در اینجا این است که، از سویی، پذیرفتن ذهنیبودن زیبایی با قائلبودن به زیبایی ذاتیِ خداوند در اسلام تعارض دارد و، از دیگرسو، پذیرفتن عینیبودن زیبایی در فلسفهی معاصر با مشکلات نظریای روبهروست. بنابراین داعیهدارِ «هنر اسلامی» باید بتواند از پسِ هر دو مسأله بربیاید. و سهدیگر اینکه، به لحاظ معناشناختی، هر موصوفی محدودیتهایی را در خصوص اوصاف احتمالیِ خود ایجاد میکند و بنابراین در کاربرد «اسلامی» در وصف «هنر» باید به چنین محدودیتهایی توجه کرد.
مقاله گستره ي مفهوم زيبايي در کتاب مقدس و تأثير آن بر زيبايي شناسي آکويني | WORD
ای زیبایی در کتاب مقدس یافت م یشود. به همین صورت، بحث از زیبایی نزد آکوینینیز گستره ی وسیعی را شامل می شود. مهم ترین مصادیق زیبایی در کتاب مقدس عبارتند از زیباییخدای پسر به عنوان شخص دوم تثلیث، زیبایی جهان و زیبایی انسان. بر همین اساس، درزیبایی شناسی آکوینی نیز با این تنوع در خصوص زیبایی مواجه ایم. آکوینی به لحاظ تعیین مصادیقزیبایی، نحوه ی ارتباط و نسبت آنها با یکدیگر و نیز درجه بندی آنها به میزان قابل توجهی از کتابمقدس تبعیت کرده و اندیشه های خود را با آن آموزه ها منطبق ساخته است.
مقاله نيچه، روان شناسي واخلاق | WORD
یادین که در ژرفای طبیعت انسان به طور پنهان و دور ازدسترس "خودآگاهی" تعّین بخش اراده و اعمال انسانی است و هم چنین با نشان دادن نقش پر نفوذ عامل" ناخود آگاهی "در عمل اندیشه و آگاهی، تفسیری روان شنا ختی از عملکرد انسا نی ارائه می نماید وبدینوسیله "من استعلایی " ( فرارونده )، "اراده ی آزاد " و در نهایت " اخلاق" را به چالش می گیرد.در ادامه، با بررسی برخی مفاهیم محوری نیچه ازدیدگاه روان شناختی، همانندی های آراء او در این زمینهبا مفاهیم روان شناختی نوین به ویژه در آراء فروید نیز ارائه می گردد.
مقاله تجربه ي ديني و ادراک خدا: نگاهي انتقادي به نظريه ي آلستون | WORD
ن برخی باورهای دینی را به جهت ابتنایشان بربرخی تجرب ههای دینی معقول و موجه دانست. طبق این نظریه ، آن قسم از تجربه های دینی کهویژگی های پدیدارشناسانه ی ادراک را از خود بروز می دهند صلاحیت آن را دارند که نقش مبنای باوررا ایفا کنند. این مقاله ضمن گزارش و تحلیل مهم ترین نقدهای این قول و هم چنین بررسیپاسخ های آلستون به این نقدها، به ارزیابی مستدل این مباحثه پرداخته و در پ ایان با افزودنملاحظات انتقادی جدید نتیجه گرفته است که آلستون دلایل محکمی برای موجه کردن مدعایخویش اقامه نکرده است.
مقاله قول به اصالت تجربه ي ديني چيست؟ | WORD
ش، در آرای سوئینبرن و آلستون، عرضهکنیم. قول به اصالت تجربه ی دینی را باید واکنشی دیندارانه به نقد دین در دوره ی مدرن تلقی کرد.این رویکرد کوشیده است کمابیش به معیارها و ارزش های معرفتی مدرنیته، و در صدر آنها محوریتداشتن تجربه، وفادار بماند. طرفداران این رویکرد از یک طرف مرزهای مفهوم تجربه را بسط داد هاندو از طرف دیگر تلقی های متفاوتی از منزلت تجربه داشته اند. توجه به این تمایزها و تفاوت هایمفهومی ضمن کمک به فهم بهتر این جریان مهم فکری، قضاوت در باب این رویکرد را دقیق ترخواهد ساخت.
مقاله نگاهي جامعه شناختي به رابطه ي ميان مهندسي و جامعه | WORD
ندسی و جامعه شناسی، پیشگامان اصلی این فرآیند آموزشی و تحقیقاتی هستند، آ نچنان کهنگرش گسترده و نقادانه ای را نسبت به مسائل و موضوعات اجتماعی مطرح در این چارچوب کسبکرده و ابعاد آن را در فرآیند شکل گیری فعالیت مهندسی مورد توجه قرار م یدهند. از این رو، بهرسمیت شناختن حوز هی مطالعات میا نرشته ای مهندسی و جامع هشناسی به عنوان حوز هیمطالعاتی مستقلی ضرورت م ییابد، به طوری که در این قلمروی مطالعاتی فرصت بررسی چالش هایاجتماعی مطرح در فناوری ها و فعالیت های مهندسی بیش از پیش فراهم م یگردد.
مقاله ذهن بهمثابه آينه طبيعت: انديشه دکارتي در بوته نقد رورتي | WORD
میکند و فیلسوفان را به عنوان نگهبانان آینه که در مقام داور یا قاضی تلاش میکنند بازنماییهای مطابق واقعیت را از غیر آن بشناسانند. ادعای فلسفه این است که چنین کاری را بر اساس فهم خاص خود از ماهیت شناخت و ذهن انجام میدهد. یعنی، فرهنگ، تلفیقی از ادعاهای شناختی است و فلسفه چنین ادعاهایی را مورد قضاوت قرار میدهد. رورتی به عنوان فیلسوفی نئوپراگماتیست تلاش میکند تصویر آینه طبیعت و فلسفه متناسب با آن را کنار گذارد و فلسفه را وارد گفتوگو با دیگر حوزهیهای دانش نماید.
مقاله آنومي ديوارها و نوموس مکتوم زمين: هندسه نظريه سياسي مدرن | WORD
ون شکل مىدهد، وقتى در مقام بخشى از خطوطى شناخته مىشود که در حال زدودن تمایزهای ساختاری ملت-دولتها هستند، خود را نقض مىکند. در واقع جدل بر سر نوعی منطقه آنومیک در تعلیق است و درست به همین خاطر در عین انسداد هر امکانی به سوی رهایی، میتوان از نوعی سیاست مقاومت سخن گفت. بنابراین نقشه مقاله حاضر اینچنین است: بهمنظور شناخت وضع موجود جهان، بایسته است که از دادههای ساختاری آغاز کرد، تغییرات صورتگرفته را سنجید و دوباره پرسید سیاست در این زمینه چه نقشی میتواند ایفا کند.
مقاله ايمان: واقعگرا يا ناواقعگرا؟ نقد هبلثويت بر خداباوري ناواقعگرايانهي کيوپيت | WORD
ویت از معتقدان به واقعگرایی دینی است و کوشیده است ناواقعگرایی کیوپیت را بهتفصیل بررسی و نقد کند. او انتقاداتی بنیادین به ناواقعگرایی دینی وارد میکند که مهمترین آنها نادیده انگاشتن مسألهی صدق و نیز انکار ارزشهای اخلاقی عینی است. هبلثویت ابتدا نقاط ضعف استدلالهای ناواقعگرایانهی کیوپیت و نحوهی روایت او را از سیر اندیشهی دینی در دوران جدید نشان میدهد و سپس، توضیح میدهد که باور به خدای عینی نهتنها با اندیشهی مدرن ناسازگار نیست بلکه جزء ضروری آن است.